tirsdag 16. oktober 2007

Smuget Dinnershow: En artig aften med show, dans, sang, og mat



Bra: Hyggelig og intimt lokale, kjempesteming, bra show, god mat, og flinke artister
Dårlig: Det tok dem et par sanger å virkelig komme i gang
Av: Jørgen

På lørdag 13.10 var jeg på Smuget Dinnershow med noen venner for en helaften med mat og underholdning. Vi bestemte oss for å prøve Dinnershowet som et alternativ til å spise ute på restaurant. Her ville vi få både i pose og sekk -- underholdning og mat på en gang. Men, spørsmålet var bare om kvaliteten ville lide, siden man her blander to ting som vanligvis ikke blandes. Jeg hadde vært på Wallmans Salonger før, og syntes de hadde vært flinke til å beholde en høy standard på begge, til tross for blanding. Så jeg var nok den i gruppen som var mest entusiastisk for at vi skulle på Dinnershow.


Smuget består av et diskotek, en bar, en restaurant, og to scener. Jeg ble overrasket over hvor stort det var da jeg begynte å bevege meg innover i de forskjellige avdelingene. Dinnershowet spilles på den største av scenene.


En av de første tingene som slår meg er hvor mye mindre Dinnershow-lokalet er sammenliknet med Wallmans Salonger. Og etterhvert som sangene kommer rullende og artistene beveger seg rundt i lokalet, ser jeg fordelen med dette. Det blir mye mer intimt, og rett som det er står det noen ved ditt bor og synger til DEG! Og etter at den verste blygheten din har gitt seg, så begynner du kanskje å mime ordene i takt med artisten som står ved bordet ditt. (Da jeg var på Wallmans ble jeg plassert på et bord lengst bak i lokalet, og følte ikke denne intimiteten.)


Forestillingen består av 4-5 akter på vel 20 minutter, med spise- og serverings-pauser innimellom. Da unngår man å tygge og le samtidig. Maten er førsteklasses, og lages i restaurantdelen av Smuget. Den kommer som tre retter: en blanding av røkt og gravet laks til forret, reinsdyrmedaljong til hovedrett, og skogsbærfromasj til dessert. En halvliter koster 62kr.


Serveringspersonalet gir spisepausene et hyggelig løft med sin blide tone, sine kortkunster (Hans), og sin showinspirerte bekledning (sølvbukser, gullskjerf etc.)


De 10 første minuttene av showet er litt treige (selv om sangen fra puben Cheers bringer gode minner), men herfra går det bare oppover. Publikum løsner litt på snippene, folk kjenner igjen flere av sangene, og snart går stemningen i taket. Spesielt er det en god runde med country, en liten visitt innom Bee Gees, og en Bon Jovi låt som får det til å løsne skikkelig. Etter showet er mine venner og jeg enige i at vår skepsis var uten grunn. Smuget har her satt sammen en herlig medly av kjente og kjære sanger fra nesten hundre år med musikkhistorie, som elegant følger etterhverandre. Og med litt alkohol innabors kan det nok være at man slipper til noen av sine talenter man har øvet på i dusjen hver morgen gjennom et langt liv. Og fy søren så fint det er å endelig få vist frem noen av disse kunstene!



Alt i alt: Smuget Dinnershow er et kjempemorsomt alternativ til å spise ute på vanlig restaurant. Bra underholdning, bra stemning, bra fart, og godt humør hele veien! Anbefalt!

Les flere anmeldelser av Smuget Dinnershow her!

Ingen kommentarer: