onsdag 3. oktober 2007

eBay.com: Alt du måtte trenge til en bra pris



Bra: Enormt utvalg, kjempebra priser, få uredelige sjeler
Dårlig: Endel selgere vil ikke sende til Norge. Tollvesenet kan gjøre dette endel dyrere.
Av: UtelivsLøven

eBay.com er en av mine absolutte favorittsider på nettet. Her kan man praktisk talt kjøpe ALT man skulle trenge. Mange millioner produkter ligger ute for salg, og hver time dukker tusenvis av nye opp. Alt fra klær og sko, via elektronikk, til styling for bil og motorsykkel. Men aller mest bruker jeg eBay til å kjøpe data og fotoutstyr. Her får man minnekort til noen få kroner, og nå som dollaren er så lav, kan man virkelig få gjort noen skikkelige kupp her.


Jeg har handlet på eBay over 60 ganger, og har aldri opplevet å bli lurt. Det er klart man bør sjekke ut de personene man handler med -- en fyr jeg nesten la inn et bud på hadde 14 auksjoner av playmomenn og gamle t-skjorter i historien sin, som alle hadde solgt for et par dollar. Så hadde han plutselig lagt opp 10 dyre kameraer til 1000$ hver som han ville folk skulle by på. For meg virket dette veldig snuskete, så jeg styrte unna. I tillegg til å se hva folk har solgt før, pleier jeg å følge med på hvem de har handlet med, ratingen deres, feedbacken de får, og hvilke andre auksjoner de har gående samtidig. For sender du først penger til en fyr i Amerika eller Hong Kong, og dette viser seg å være en med uredelige hensikter, er det fint lite du kan gjøre med et (annet enn å møte opp på døren hans med et brekkjern).


Det dumme med å handle på eBay er Tollvesenet. For hvis totalsummen av det du betaler i frakt og for gjenstanden overstiger 200kr, så blir den stoppet i tollen og du må betale tollgebyr og moms (noe som raskt fordobler prisen). De gamle triksene med å si at verdien er under 200kr eller skrive "gave" på forsendelsen funker stort sett. Det er klart, kjøper du noe fancy og fint kan det være dumt å lyve for mye på verdien, for tollmyndighetene foretar rutinekontroller. Og da kan de bli sinte hvis du prøver å snylte dem for tollprovenyer.


En annen dum ting med eBay er at mange av selgerne ikke vil sende varer ut av USA (fordi de er redde for å bli lurt, eller fordi det er endel ekstraarbeide for dem). Derfor kan det være lurt å ha en venn/onkel i Amerika som kan ta imot pakken, og videresende den. En sånn har jeg, og det er jeg glad for!

les flere anmeldelser her!

Ingen kommentarer: