søndag 20. januar 2008

Vildanden: Overraskende bra



Bra: Doktor Relling er svært godt skildret
Dårlig: Grosserer Werle blir litt for mye i bakgrunnen
Av: crazypoet

Vildanden (1884) av Henrik Ibsen er et av verdens mest spilte skuespill, og ikke uten grunn. Temaene som skildres er like aktuelle i dag som noen gang før, og persongalleriet er egnet til både å begeistre og irritere.


Oppsetningen på Trøndelag teater (så stykket i desember 2007) ble en svært positiv overraskelse for meg. Som blodfan av Vildanden forventet jeg en gjennomsnittlig affære, spesielt med tanke på at Gunnhild Sundli hadde rollen som Hedvig. Jeg trodde dette var et utslag av teaterets ønske om å ri en popularitetsbølge, men Sundli viser seg som en svært habil skuespiller. Aller best var likevel Trond Peter Stamsø Munch i rollen som Relling. Sjelden har denne karakteren stått frem med større fylde i en norsk oppsetning av stykket.


Det eneste jeg savnet var fokuset på årstiden og tiden vi befant oss i! Anne-Karen Hyttens regi var utydelig på dette området. Så vidt jeg kunne forstå skulle vi befinne oss i en mer moderne tid, men jeg forsto aldri når eller hvor vi befant oss. Dette er også det eneste jeg har å sette fingeren på.


Denne oppsetningen av Ibsens største borgerlige symbolske drama var en nytelse i all sin tragikomiske prakt!

Les flere anmeldelser av Vildanden her!

Ingen kommentarer: