onsdag 23. januar 2008

Bolighuset Radio og TV AS: Fryktelig slett service



Bra: Ingen jeg har opplevd
Dårlig: Vil ikke svare på mail, kaller kunden (meg) useriøs på telefon.
Av: Vidar

Idag sendte jeg en mail til Bolighuset for å melde min interesse på en annonse de hadde lagt ut på finn.no. Mailen spurte om den aktuelle varen var ny, og om jeg kunne få den billigere. Den stod ubesvart etter lunsj også, så da ringte jeg. Joda, de hadde lagt merke til mailen, men kalte den useriøs, så den var derfor ubesvart... Jeg kunne avkrefte og si, nei interessen er høyst seriøs. Selger syntes tydeligvis fortsatt ikke det! Han kalte meg useriøs som sendte en slik mail, og at de bare solgte nye produkter. Jeg kunne (fortsatt behersket) svare at det ikke var noe supertilbud, og derfor lurte på om de var villige til å forhandle om pris. Han fortsatte å kalle meg useriøs, og da fant jeg det like greit å avslutte samtalen. Selv om jeg i ettertid angrer på at jeg ikke var hardere i telefonen, har de jo egentlig sin fulle rett i å besvare mail som de selv vil, og selge til de kunder de selv vil. Poenget er vel service-innstillingen, som gjorde at jeg er glad for at det ikke ble gjort et kjøp der.


Det er et par ting som slår meg med dette. Først at de blankt avfeier en mail som useriøs fordi jeg byr lavere pris og fordi jeg stilte spørsmål om varen var ny. Vel, er man ikke interessert i det, kan man vel slutte å bruke finn.no som annonseringsmedium, både av hensyn til eventuelle fremtidige kunder og for å spare seg selv for å kategorisere dem (kundene) som stiller spørsmål useriøse. Hadde de enda svart telefonen med "Beklager, trodde det var useriøst. Nei, vi kan ikke gå lavere i pris på den varen." kunne jeg jo vurdert dem med den prisen de tilbyr. Men å fremholde anklager mot meg når jeg forteller dem at så ikke er tilfelle holder ikke mål.


PS. Annonsen det gjaldt er denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12224786&sid=xz11edaExEjM728564&WT.svl=Link
/>
Og jeg bød 11000 for tv'en.


Jeg legger ved et sitat av Mahatma Ghandi, som beskriver serviceinnstilling slik den burde være.


A customer is the most important visitor on our premises.

He is not dependent on us. We are dependent on him.

He is not an interruption of our work, he is the purpose of it.

He is not an outsider to our business, he is a part of it.

We are not doing him a favour by serving him.

He is doing us a favour by giving us an opportunity to do so.

By Mahatma Gandhi

Les flere anmeldelser av Bolighuset Radio og TV AS her!

Ingen kommentarer: