onsdag 23. januar 2008

Stieg Larsson - Luftslottet som sprengtes: Verdig avslutning på triologien



Bra: Intelligent spenning
Dårlig: En litt for direkte fortsettelse av bok nr.2
Av: Gerda_K

Så var det gjort. Jeg har kommet meg igjennom Stieg Larssons triologi om Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander. Litt vemodig at det hele er over. Forfatteren er jo til og med død. Sukk...

Får tenke positivt. En film eller tre er jo i støpeskjeen og svenskene kan lage gode krimfilmer, tenk bare på Beck og Wallander.


Luftslottet som sprengtes er altså det avsluttende verk i Millenium triologien til Larsson. Den er en direkte oppfølger av bok nr 2, Jenta som lekte med ilden. En litt for direkte fortsettelse spør du meg, for det er tross alt nesten et halvt år siden jeg avsluttet bok nr. 2. Dermed var det mange små detaljer jeg hadde glemt, og var ikke like mye inni historien som jeg hadde håpet. Jeg anbefaler alle som ikke er i gang med Millenium serien og lese bok to og tre sammenhengende, man får mest ut av den slik.


Når det er sagt er dette på mange måter en bedre og mer intelligent bok enn Jenta som Lekte med ilden. Dessuten er det rett på sak her, i og med at den begynner midt i et klimaks. Man bruker slettes ikke 100 sider på å komme til spenningen slik man gjorde i bok 1. Nå er også plottet mer intrikat og intelligent og historien får ringvirkninger for hele Sveriges sikkerhet. Spennende altså!


Regner med at det er obblagt at 99,9% av de som leser de to første bøkene leser denne også. Men begynn for all del ikke direkte på denne, det vil ikke gi noen særlig god leseropplevelse.


Bye bye Salander - hilsen Gerda

Les flere anmeldelser av Stieg Larsson - Luftslottet som sprengtes her!

Ingen kommentarer: