tirsdag 15. januar 2008

NextGenTel AS: Greit nok



Bra: Vet sånn cirka hva du får
Dårlig: ADSL-ruteren og dårlig service
Av: crazypoet

NextGenTel leverer grei hastighet til grei pris, og forholdet mellom disse to er fornuftig. De har også en ok portal kalt Broadpark der man kan laste ned filmer og gjøre andre unyttige ting. På nettsidene deres kan man også logge seg på og manuelt stille inn ruteren - og tro meg, dette er nødvendig! NextGenTel leverer nemlig landets mest bedritne (unnskyld uttrykket) ADSL-rutere. Uansett hvilken du får (de sender deg en helt vilkårlig - uten å spørre om du f.eks. ønsker en trådløs), viser det seg at det er noe trøbbel med den. Dessuten fakturerer de deg for portokostnadene. Dette er så talentløst at jeg finner ikke ord!


Kundeservicen er en historie de fleste kjenner til, så jeg nøyer meg med å nevne at den er treig og lite konsis. Ruteren min slutter innimellom å fungere (det gjorde den forrige også), og jeg finner ingen naturlig forklaring på dette. Selskapet er heller ikke nevneverdig flinke til å varsle driftsstans eller oppgraderinger, men sender ut email når de f.eks. velger å øke hastigheten på linjene for å holde tritt med konkurrentene.


Jeg benytter meg ikke selv av IP-telefoni eller IP-TV, og jeg ønsker heller ikke å prøve dette før selskapet viser at de har et stabilt nett, men konseptet virker greit nok. Jeg klarer meg med Skype og web-TV, som er gratis.


Du bør styre klar av NextGenTel dersom du bruker programmer som DC++, irc-klienter og annet som kan bli stoppet av den innebygde brannmuren i ruteren. Om du ikke skjønte en dritt av denne siste setningen kan NextGenTel være et greit valg for deg.

Les flere anmeldelser av NextGenTel AS her!

Ingen kommentarer: