tirsdag 29. januar 2008

Drageløperen (2007): En sterk historie



Bra: En rørende skildring som setter sitt preg på seeren
Dårlig: Handlingen fra USA er noe svak
Av: Joachim

The Kite Runner (Drageløperen) er en sterk historie og det er ikke uten grunn at boken er en av de siste års store suksesser. En fabelaktig fortelling om fortid og nåtid, vennskap, svik og et land i stor endring.

Jeg er blant de få som aldri fikk tid til å lese boken, men hadde stor glede av filmen. Kanskje er det en fordel, så slipper jeg å dømme filmen opp mot boken og irritere meg over alt som mangler eller er gjort om. Nå kunne jeg bare nyte en gripende fortelling som jeg synes har blitt en virkelig fin film. 


Amir og Hassan som barn er imponerende, mens nåtiden med Amir som voksen blir noe svakere, særlig delen fra San Francisco. Amir som voksen er heller ikke den sterkeste rolletolkningen etter min mening. 

En klassisk og god filmfortelling dette. Den vil garantert ikke suffe Drageløper fansen, og er du ikke kjent med boken bør du se filmen likevel. Den er både gripende og lærerik.

Les flere anmeldelser av Drageløperen (2007) her!

Ingen kommentarer: