onsdag 21. november 2007

Nokia N80 Pearl Black: Funksjonsrik liten plugg



Bra: Wifi, blåtann, kjempebra link til outlook kontakter og mailer, bra kamera
Dårlig: Litt dårlig batterilevetid, litt dum integrering av IP-telefoni biten, litt tykk er den og
Av: Ivar79

Ha hatt denne telefonen ca. en måned, og er stort sett fornøyd. Det er en virkelig avansert telefon Nokia har puttet sammen, og menysystemet viser et enromt utvalg av funksjoner. Dette kan kompletteres ytterligere ved å installere dine egne programmer på telefonen. Alt fra spill og underholdning, til IP-telefoni, email klienter (den kommer ikke med email klient) og nye nettlesere (jeg anbefaler Opera, siden den komprimerer bilder og tekst før det sendes til mobilen og gjør dette både raskere og billigere). Telefonen har også innebygget radio, og bra kamera med en sterk blitz. Radioen og MP3 spilleren kan kjøres gjennom den innebgygde høyttaleren (veldig bra lyd), eller gjennom handsfree'en (som kommer med propper til begge ørene).


Av negative ting med denne telefonen (gjelder så vidt jeg vet hele Nokia N-serien av avanserte Linux-baserte maskiner), så kan de grafikk-intensive menyene være litt treige. Ellers må jeg si at IP-telefoni biten av telefonen ikke fungerer helt optimalt, og skal du ha mer enn en SIP-konto konfigurert må du gå gjennom omtrent 14 menyer for å skifte fra den ene til den andre. Jeg har derfor installert Fring (fra http://www.fring.com), og så langt fungerer dette ypperlig (du må bare huske å skru Fring av og på... Fring skal også komprimere samtalene dine såpass godt at du SPARER penger sammenliknet med en vanlig SIP samtale via den innebygde SIP klienten). (Dette har jeg ikke testet selv).


Ellers må jeg si at batteriet dessverre går tomt litt fort. Og har man bluetooth og/eller WIFI på, må man hvertfall lade hver dag. Hele telefonen er software oppgraderbar, så når Nokia kommer med nye og forbedrede operativsystemer, kan man enkelt og greit (tre klikk-prosess), laste dette opp i telefonen. På den måten kan telefonen følge med "i tiden".


Jeg har ikke møtt på noen irriterende begrensninger, og annet enn at den buler litt mer i bokselomma enn jeg strengt talt liker, har den veldig bra med funksjoner og anvendelsesmuligheter. Men, som med N800 anmeldelsen jeg skrev for litt siden, jo mer teknisk og fikleglad man er, jo mer nytte og glede får man av denne gadget'en. For de fleste ville jeg anbefalt en enklere telefon.

Les flere anmeldelser av Nokia N80 Pearl Black her!

Ingen kommentarer: