onsdag 21. november 2007

Geilo Skiheiser: Det perfekte skianlegget for hele familien



Bra: Mangfold av bakker, ikke for lange køer
Dårlig: Få utfordringer for de aller beste, parkering kan være vanskelig i påsken
Av: Herr Wiig

Bakkene på Geilo har åpnet for sesongen! Første dag var 17.november, selv om det ikke har fallt mer enn et par fjoner på Geilo denne høsten. Dagens snøkanoner ordner den biffen, utrolig men sant.

Vel og merke var det bare 3 nedfarter som åpnet denne høstlørdagen, men det er imponerende i seg selv. Sonjaløypa, Arnetrekket og Geiloheisen var alle i fin form. Mange mennesker hadde funnet veien denne dagen, og litt trangt ble det da Toppidrettsgymnasets håpefulle brukte mesteparten av Arneløypa til renntrening.

Jeg er likevel såpass ofte på Geilo at jeg kan vurdere hele anlegget. Når resten av bakkene åpner er dette mitt favorittsted å ta med familien. Mangfold av bakker, snøsikkert, ikke for lange heiskøer, mye moro for barna o.s.v. Sonjaløypa er favoritten blant barna (og danskene for den sags skyld), mens jeg koser meg mest i den langt brattere Olaløypa. På andra siden av dalen ligger Vestlia i nordhellingen. Her holder sesongenseg fint noen uker ekstra enn på solsiden, men på den annen side kommer ikke solen hit i det hele tatt i julen. Mørkt og kaldt. Brrr.

Dra ikke til Geilo hvis du er proff kjører og ønsker massevis av svarte løyper og off-piste. Velg Geilo hvis du er sammen med barn og familie eller er en "average skiier" som liker mangfold, kortere køer og god stemning.

Les flere anmeldelser av Geilo Skiheiser her!

Ingen kommentarer: