tirsdag 26. februar 2008

There Will Be Blood (2007): Daniel Day-Lewis tar kaka!



Bra: Fantastiske rolleprestasjoner, stort drama
Dårlig: Trollbinder ikke hele veien
Av: Tommy

Dagen etter at Daniel Day-Lewis vant Oscar for beste mannlige hovedrolle for oljemannen Daniel Plainview i There Will Be Blood var det bare å komme seg på kino. Dette er en film jeg hadde sett uansett, men det er jo ekstra gøy å legge litt ekstra godt merke til Day-Lewis.
Skjønt, dette er en så sterk hovedrolle at det er umilig ikke å bli fascinert av den. Day-Lewis BLIR sin karakter mye mer enn han spiller den. Makan til troverdighet skal du lete lenge etter. Dette er en skuespiller som ikke spiller altfor mange filmer, men når han først tar en rolle blir det formidabelt. Sist gang jeg så ham var som The Butcher i Gangs in New York, en film som ikke var så mye å juble over bortsett fra nettopp Day-Lewis.
There Will Be Blood er langt mer å juble over, men jeg forstår at den ble slått av No Country for Old Men på gårdsdaens Oscar. Den makter ikke trollbinde i like stor grad, og blir dermed kanskje litt lang i sin stille og sakte fremtoning. Likevel er jeg streng som ikke gir 5 stjerner her, for dette er utvilsomt et stort drama. Hadde derimot Day-Lewis blitt byttet ut med en mer nøytral skuespiller hadde nok filmen gitt det samme uforglemmelige inntrykket. Et godt og solid drama løftes et par hakk av hovedrolleinnehaveren kan man kanskje derfor konkludere med.
Det er uansett mye annet å glede seg over her. Den unge presten (falsk profet eller ei...) og oljemannens sønn, samt en imponerende scenografi er ting jeg merket meg spesielt.
Drøye 2,5 timer stor underholdning altså. Få med deg denne, helst på det store lerretet.

Les flere anmeldelser av There Will Be Blood (2007) her!

Ingen kommentarer: