søndag 3. februar 2008

Band-in-a-box 2008: Glimrende for deg som går med musikkideer i magen



Bra: Utrolig enkelt for oss amatører
Dårlig: Noe repetetive komp
Av: crazypoet

Band-in-a-Box er et komposisjonsprogram for musikk (PC og Mac). Du kan enkelt legge inn akkorder og få PC-en din til å trylle frem et ferdig komp. Programmet har så mange ulike muligheter og egenskaper at jeg nøyer meg med følgende:


1) Du kan legge inn et komp som du kan spille sammen med for å øve deg.

2) Du kan endelig lage et komp (riktignok midi, men pent likevel) til sangen du ikke er flink nok til å spille inn på andre måter. ;)

3) Du kan generere helt nye melodier ut fra akkordene dine eller tilfeldige akkorder.

4) Du kan velge takt, musikkstil osv. I det hele tatt er det uendelig mange valg du kan foreta deg, uten at det er vanskelig på noen som helst måte.


Programmet er best i klassen, og det eneste minuset er at kompene kan bli noe like. Dessuten sliter jeg med å få de ekte trommene (ekstrapakken Real Drums) til å funke på PC-en min, og noen ganger sliter jeg med å forandre instrument og få dette lagret på en skikkelig måte. Det skal nevnes at jeg mest bruker en Dell laptop, og det er liksom ikke helt greia når man skal komponere musikk...


Kort sagt: Lavterskelprogram med enormt mange "proffvalg" for de mer avanserte. Jobber du i skole/musikkskole e.l. er dette programmet er must! Med mindre du er et musikalsk multitalent, naturligvis. ;)

Les flere anmeldelser av Band-in-a-box 2008 her!

Ingen kommentarer: