tirsdag 19. februar 2008

Gone Baby Gone: Severdig drama



Bra: Casey Affleck, viktig moralsk tema, fin flyt
Dårlig: Avviker litt for mye fra boken etter min mening
Av: Tommy

Ben Affleck gjør seg langt bedre som regissør enn som skuespiller. Gone Baby Gone er beviset!

Basert på boken til Dennis Lehane ved samme navn (forøvrig en av mine favoritt krimforfattere) og med et virkelig stjernegalleri på rollelisten. Casey Affleck (Bens bror) er et up-and-coming stjerneskudd (vi så bevis på det i Mordet på Jesse James og vi ser det igjen her) og med seg har han stjerner som Morgan Freeman og Ed Harris og Amy Ryan som imponerende white trash mor. Med et stødig manus og en god regissør kan ikke dette feile. 


Jeg går som så ofte rett i fella med å sammenligne filmen for mye med boka. Men det er ikke til å komme unna siden jeg ganske nylig leste den. Det er noen ganske store avvik, noe jeg ikke helt faller for. Spesielt slutten (skal ikke røpe noe) er sterkere i boken enn på film, men jeg forstår virkemidlene og en nyskreven dialog som gjør seg godt på film som den moralske preknen.


Uansett er det veldig severdig og spennende og dagsaktuelt i disse Madeleine tider, selv om boken er nesten 10 år gammel. Kom dere på kino!

Les flere anmeldelser av Gone Baby Gone her!

Ingen kommentarer: