søndag 3. februar 2008

Juno: Juno - orginal og søt



Bra: Talentfulle nykommeren Ellen Page
Dårlig: Møtte ikke helt de forventningene mediene la opp til.
Av: Mathilde1512

Jeg ble fort grepet av interesse for denne nye filmen Juno. Med skuespillere som Jennifer Garner, Ellen Page, J.K Simmons, Allison Janney og Jason Beitman, gledet jeg meg som en unge til å se hvordan filmen virkelig var. Ut ifra de 4 nominasjons prisene til Oscar og de store anmeldelsene som roste filmen skyhøyt, hadde jeg store forventninger. Slev om ikke alle ble møtt må jeg si at filmen imponerte meg. 

Det hele begynner med at en smart og litt småfrek jente på 16 finner ut at hun er gravid med hennes bestevenn - en smårar nerd (som med det samme stjeler publikums hjerte). Dette kan med det sammen virke som en uorginal film, der Juno blir som alle andre tenåringer i et dielmma. Men Ellen Page spiller helt nydelig fram en sterk jente som bruker humor som beskyttelse. Ved hjelp av hennes fantastiske foreldre (J.K Simmons og Allison Janney), bestemmer hun seg for å adoptere barnet til en lykelig familie: Vanessa og Mark. Det er her Jennifer Garner og Jason Beitman kommer inn. En tilsynelatende idyllisk familie i et stor hus i beste kant av byen. Vanessa- en uhumoristisk og ordentlig dame som med hele sitt hjerte ønsker sge et barn. Og Jason Beitman - en umoden mann, som forsatt lever i fortiden og ønsker seg en karriere som rockestjerne. Alle hovedpersonene i filmen utgjør en så stor del av stemningen, de talentfulle skuespillerne viser seg fram på en overaskende følsom og interessant måte. Jennifer Garner spiller sin rolle fullt ut og viser seg som en ansvarsfull mor. Man kan likevel ikke glemme å nevne at filmen har sin sterkeste side på humoren som vises. Jeg fant meg selv i full latter flere steder i løpet av den halvannen time, filmen varte. Jeg smilte, lo, fikk en alvorlig tone og en tåre i øye. Filmen var vel verdt pengene lagt inn og jeg har tenkt til å se den, flere ganger til.

 

Jeg vil tilslutt anbefale alle til å se filmen.  Filmen bryter med det så kalt "hollywood stempelet". Den er et bevis på at til og med filmer meg humor kan ha en alvorlig og virkningsfull steming og moral på publikum. Løp og se den 8 Februar på Coluseeum.

Les flere anmeldelser av Juno her!

Ingen kommentarer: