mandag 18. februar 2008

Populærmusikk Fra Vittula: Morsom men til tider litt stiv



Bra: Morsom, kreativ bruk av scene
Dårlig: stivt og kunstig i dramatiske scener
Av: Veslefrikk

Da det er lenge siden boken kom ut, og jeg ikke så filmen, lå ikke alle de rare historiene akkurat på netthinnen da jeg satte meg ned i stolen på Christiania Teater sist torsdag. Likevel var forventningene høye da lyset senket seg.

Humoren jeg husker fra boken, om et samfunn som henger litt etter resten av verden i både utvikling og holdninger kom fort til syne, og latteren hang løst hos publikum. Gjennom forestillingen var det som oftest latteren det ble fisket etter fra scenen som respons fra publikum. Andre følelsesmessige utbrudd er det egentlig bare å legge ifra seg hjemme før man går og ser stykket.

Resirkulering er jo noe som i disse klimakrisedager er et hett tema, og det har også inntatt teateret. Samtlige skuespillere hadde flere roller, noe som ble mer og mer synlig etter hvert som nye karakterer ble introdusert, og den enkle scenen ble også flittig gjenbrukt. Dette gjorde at publikum hele tiden får brutt illusjonen og stadig blir minnet på at de er på teater. Likevel ble dette gjort med klar bevissthet og mye humor, og bidro til trimming av lattermusklene. Noe jeg satte pris på.

Skuespillerprestasjonene var det ikke mye å utsete på. I enkelte scener kunne alt stoppe opp og virke litt stivt. Dett opplevde jeg kun i noen av de mer dramatiske og alvorlige stundene. Den litt unaturlige følelsen kan komme av at skuespillerne eller virket som de moret seg på scenen, og da alvoret senket seg, klarte de kanskje ikke helt å omstille seg. Kan hende det bare var litt premierestivheter. Ikke overraskende var musikk også sentralt i stykket. All musikk ble fremført på scenen av skuespillere +1 og de imponerte også her.
Alt i alt en lystig og morsom oppsetning jeg vil anbefale.

Les flere anmeldelser av Populærmusikk Fra Vittula her!

Ingen kommentarer: