mandag 24. september 2007

Facebook: Narkotikum for triste sjeler

Bra: Muliggjør å holde kontakt i en travel hverdag
Dårlig: Tidskonsumerende, formålsløst nettsted som gjør at den onde eksen din vet hva du driver med
Av: Johs
Facebook er et nettsamfunn for Gud og hvermann. Nå har jeg ennå ikke, så vidt meg er bekjent, vært innom profilen til førstnevnte, men jeg utelukker ikke at han er DER INNE. DER INNE er et mye brukt bekgrep. Hvor inne? Facebook er ikke et sted man kan være inne i. Opprettelse av en profil på internett gjør vel knappest at en er inne i noe som helst på lik linje med at jeg ikke er inne i Dagbladet selv om jeg setter inn kontaktannonser i hytt og gevær. Men vi snakker jo om å være "inne" eller "ute" rent sosialt. Er du "med" eller er du ikke. Er du ikke på feisern, er du ikke med. Men er du ikke med, er du ganske kul allikevel, fordi du ikke gidder.

 

Når du er ensom er det hyggelig å logge på og finne 5 meldinger i inboxen, 3 nye friend requests og et par notater på walls i tillegg til at du er tagga på bilder der du faktisk er i omgang med ekte folk. Men etter at den første og heiteste hypen ga seg, er nevnte velkomst sjelden vare. Så når jeg nå føler meg venneløs og usosial blir jeg langt fra oppmuntret av å logge meg på for å oppdage at det eneste som er skjedd er at noen jeg ønsket skulle snakke til meg kun har skrevet på wallen til en annen jeg også skulle ønske snakket med meg. Allikevel logger jeg på. Hver dag.

 

Barndomsvenner er hyggelige mennesker. Og det er festlig å treffe dem igjen på feisern. Dette har, for mitt vedkommende, resultert i en hyggelig øl. På den annen side er det en grunn til at barndomsvenner og andre jeg har mistet kontakten med ikke lenger er i mitt sosiale nettverk. Å avvise en friend request kan være vanskelig for mange, i alle fall 3. og 4. gangen vedkommende adder deg. "Argh, jeg tåler ikke trynet ditt, men det trenger ikke du vite. HEEEEEEEEEEEEI! Lenge siden". Stønn.

 

Med hånden på hjertet: føler du at du har nok tid til å pleie ditt sosiale nettverk utenom Facebook? Klarer du å få unna alt du skal på jobben slik at du godt kan bruke et par timer på feisern? Hvis svaret på ett av eller begge disse spørsmål er ja må du gjerne fortsette å leke på våre dagers mest brukte sosiale nettarena. Hvis svaret på ett av eller begge spørsmålene er nei tør du ikke slette profilen din allikvel, men stopp gjerne og tenk litt.

 

Heroin gjør lite bra for deg, men det er vanskelig å slutte med. Facebook er narkotika.


Heia Guruguiden - det snille nettsamfunn (med et formål)

les flere anmeldelser her!

Ingen kommentarer: