søndag 2. mars 2008

There Will Be Blood (2007): En fantastisk Daniel Day Lewis klarer ikke å bære et manus som beveger seg for sakte



Bra: Daniel Day Lewis, musikk, interessant historie
Dårlig: Historien beveger seg for sakte
Av: Jenzzzen

Denne anmeldelsen må jeg få lov til å begynne med å si en ting. Helt siden jeg hørte om denne filmen for over et år siden, har jeg gledet meg til å se den. Med de anmeldelsene og rangeringen den har fått på den annerkjente filmsiden imdb.com, samt priser og heder i andre respekterte medier, var forventningene skyhøye. Og det er ikke det at det her er snakk om en dårlig film (den får tross alt 4 – altså 80%). For det Daniel Day Lewis leverer i sin rolle som en litt skurkete oljebaron er sannsynligvis noe av det beste du kommer til å se i år (ihvertfall mener Oscar det). Og historien er også utrolig bra, med velkomponert musikk, utrolig autentiske kulisser, gode biroller, og en interessant historie. Hvem synes vel ikke at penger, makt, korrupsjon og frykt er spennende? Og å lære om oljens maktmenn, og deres første små steg? Men, historien er treig. Som en analogi tilbyr jeg den en sakte vals. Den er veldig vakker å se på, men kunne med fordel blitt avspilt dobbelt så fort.

Les flere anmeldelser av There Will Be Blood (2007) her!

Ingen kommentarer: