mandag 7. april 2008

Norwegian: Raskt, greit, enkelt og billig fra A til B



Bra: Billige billetter, fleksible billettløsninger, e-ticket
Dårlig: Trangt mellom setene, ofte forsinket, treig bagasjehåndtering på Gardermoen (Røros Flyservice)
Av: Jørgen

Da Norwegian entret det norske markedet, føltes det som en ny vår. Billettprisene ble redusert til en tredjedel av det monopolisten SAS hadde pleid å ta, booking og innsjekking ble enklere, og e-tickets ble standarden. Stikkord for den nye flyopplevelsen de introduserte er rask, effektiv, billig, enkel og tilgjengelig. Litt som Henry Ford gjorde bil til allemannseie, gjorde Norwegian det nå mulig for hvemsomhelst å fly hvorsomhelst (nesten). De flyttet fokuset fra flyving som en luksus, til flyving som en effektiv transportmetode. En allemannseie.

Snart etter Norwegians inntog på det norske markedet, begynte så Ryanair å fly til Norge. Og selv om Norwegian er billig og bra, er Ryanair hakket bedre. Komfort og opplevelse er strippet ned til et minimum i begge selskapene, men Ryanair er hakket vassere på priser og effektivitet. Av no-frills flyselskaper er derfor Ryan min favoritt. For eksempel tar det dem kun 10 minutter fra flyet lander på Torp til de er klare til å boarde nye passasjerer. I mellomtiden har de tømt ut 120 passasjerer, shinet opp flyet, og inspisert at alt er klart til en ny runde med passasjerer. Norwegian er en god nummer to på min liste over billigselskaper. Men, de har fortsatt litt rom for forbedringer.

Les flere anmeldelser av Norwegian her!

Ingen kommentarer: