onsdag 22. april 2009

China House Restaurant: "Det er forbudt å lukke øynene!"



Bra: Rimelige priser
Dårlig: Kjipt inventar; så som så mat; skandaløs service
Av: Gisle

China House i Olav Kyrres Gate var tidligere et OK sted, hvor jeg p.g.a. de rimelige prisene av og til spiste middag på vei hjem fra universitetet. I dag gjorde jeg dette for første gang på et år, og for siste gang noensinne!


Det wokede svinekjøttet var greit nok for prisen (74 kr.) tross bitene av ingefærrot som skjulte seg blant grønnsakene og gikk til frontalangrep på smaksløkene. Et større sjokk sto imidlertid kelnerens oppførsel for.


Han var ikke innom for å spørre om maten smakte, og etter at han omsider ryddet av bordet, var det umulig å få kontakt for å betale og gå. Jeg forsøkte aktivt å få øyekontakt hver gang han innvilget matsalen et besøk; han registrerte men ignorerte dette. Etter ca. 20 minutters venting -- flere andre gjester ventet også -- lukket jeg øynene og mediterte mens jeg overveide å legge igjen det eksakte beløp på bordet.


Men da var mannen lynraskt på pletten, dultet i meg og forkynte at det var forbudt å sove i restauranten! Jeg svarte at jeg slett ikke hadde sovet, men tålmodig ventet på å få betale. Han anklaget meg nok en gang for å ha sovet: "Det er ikke lov å lukke øynene!". Da ble jeg sint, tok jakken min fra nabostolen (hvor jeg hadde fått beskjed om å legge den; det er ingen stumtjener) og fulgte etter kelneren ut til resepsjonen, hvor jeg endelig fikk utstedt en regning.


"Det er vel heller du som sover i restauranten," sa jeg til kelneren. "Jeg har prøvd å få øyekontakt med deg i lang tid."


"Det er vanskelig å få øyekontakt med deg, fordi du har briller," lød kelnerens svar.


"Hit kommer jeg aldri igjen," sa jeg.


"Det er ditt problem," snerret han.


Vel, dét er jeg nå ikke så sikker på.

Les flere anmeldelser av China House Restaurant her!

Ingen kommentarer: