lørdag 28. mars 2009

Gran Torino (2008): Kanonfilm fra Clint. Herlig dialog, enormt skuespill. God historie. ANBEFALES!



Bra: Her kan man nevne mye. Veldig gjennomført film, hvor alt er bra.
Dårlig: Ingen ting -- veldig gjennomført
Av: GuGu

Jeg var og så denne filmen i går. Visste ikke helt hva jeg skulle forvente. Jeg regner med at jeg skulle like filmen, siden anmeldelere over hele verden har vært veldig entusiastiske for denne siste filmen fra Clint Eastwood. Jeg synes han har regissert veldig mye bra de siste årene, og denne filmen er intet unntak. Den er kanskje det beste han har laget. Ihvertfall er den helt på høyde med Million Dollar Baby (boksefilmen med Hillary Swank i hovedrollen).

Gran Torino handler om en hvit, eldre herremann (spilt av Eastwood) som nylig har blitt enkemann. Han har bodd i det samme huset i 40 år, og har opplevd at det hvite middelklassenabolaget er forvandlet til en asiatisk getto. Her blir det naturlig en kollisjon mellom verdier, noe som flere ganger fører til nesten-voldelige episoder. Dialogen her er vanvittig vittig, og replikkene sitter løst. Det går ikke mange sekundene mellom hvert gang jeg trekker på smilebåndet pga. små-frekkhetene som utveksles.

Den underliggende tonen i filmen er positiv, og det er tilfredsstillende å oppleve at alle hovedpersonene vokser gjennom plottet. Jeg er alltid imponert over Eastwoods fokus på detaljer i filmene sine. Det gir historiene troverdighet og liv. Dette er noe han klarer å skape i Gran Torino også.

Mot slutten av filmen skjer det flere uventede ting som gir historien ytterliggere dybde. Gled deg til denne filmen -- dette er et solid stykke film!

Les flere anmeldelser av Gran Torino (2008) her!

Ingen kommentarer: