onsdag 2. juli 2008

Ren Bil Trondheim: Ikke bruk disse til service på klimaanlegg



Bra: Fikk låne bil under service, lange åpningstider
Dårlig: Manglende kompetanse - ingen heving av kjøpet ved feil
Av: Torstein

I vår da det begynte å bli varmt oppdaget jeg at klimaanlegget ikke virket. Bestemte meg for å sette den inn hos Ren Bil for service i tilfelle problemet var for lite gass på anlegget. De forsikret at hvis det var noe annet feil og de ikke kunne gjøre noe skulle jeg slippe å betale noe. Jeg fikk låne bil mens de gjorde dette, så det var praktisk. Så langt bare bra. Da jeg kom tilbake sa de at anlegget hadde vært helt tomt for gass. De hadde fylt det opp og ikke oppdaget noen lekkasje. Dette kostet kr. 1550,-. Men allerede etter en 2-3 dager sluttet klimaanlegget å virke igjen. Etter litt tid fikk jeg dem til å se på bilen igjen, for å se om de ev. hadde gjort en feil de kunne rette opp. Denne gangen fant de en lekkasje - og nå hadde den blitt så stor at vi kunne høre at gassen sev ut. De kunne ikke gjøre noe med det og henvendte meg til et verksted. Hva som egentlig hadde hendt da de fant lekkasjen - og hvorfor den nå plutselig var så stor - fikk jeg aldri ordentlig rede på. Å få tilbake pengene ettersom årsaken var lekkasje, og de dermed ikke kunne gjøre noe med det, var det ikke tale om. Så mye var den forsikringen verdt. Egentlig burde det ringt en bjelle hos dem når de fant ut at anlegget var helt tomt for gass, noe som tydet på lekkasje. Men den bjella ringte tydeligvis ikke.

Jeg fikk satt inn bilen hos Radiatorservice, og de fant ut at det var en stor lekkasje på radiatoren + en liten lekkasje på et rør, og begge måtte skiftes. Ettersom klimaanlegget virket i 2-3 dager etter den første påfyllinga kan jeg ikke fri meg fra tanken om at den opprinnelige lekkasjen var på røret, og at den store lekkasjen på radiatoren oppsto når Ren Bil skulle finne årsaken til at gassen forsvant. Å skifte et rør er en liten sak, mens skifte av radiator kostet meg 4300 kr. Da jeg ringte Ren Bil og fortalte om dette sa de bare at dette var helt vanlig, at når ikke maskinen deres fant lekkasje kunne jeg ikke få tilbake pengene. Lekkasjen kunne ha blitt større etterhvert sa de, og så la de på.

Jeg vil iallfall råde alle til å holde klimanlegget sitt unna fingrene til Ren Bil, det kan bli en dyr affære. Bruk heller et kompetent firma.

Les flere anmeldelser av Ren Bil Trondheim her!

Ingen kommentarer: