mandag 3. mai 2010

IPLink: Inkassokrav og varsel om rettsak



Bra: Telefonen virket
Dårlig: Dårlige rutiner for fakturering og kommunikasjon med kunde
Av: Jørn 1

Jeg hadde tidligere et abonnement på bredbånd og IP-telefoni hos OneCall. På et tidspunkt mottok jeg informasjon fra OneCall om at de hadde solgt denne delen av sin virksomhet til to andre bedrifter; henholdsvis NextGenTel og IPLink. Prismessig og servicemessig førte dette til en dårlig løsning for meg. Jeg sa derfor opp abonnementene hos NextGenTel og IPLink og tegnet nytt abonnement hos en annen leverandør.


Etter oppsigelsen mottok jeg henvendelse fra NextGenTel med beskjed om at bredbåndsutstyret jeg i sin tid hadde fått fra OneCall skulle oversendes dem. Jeg sendte derfor alt utstyr jeg hadde mottatt fra OneCall til NextGenTel. Jeg mente med dette at jeg hadde overholdt alle mine forpliktelser i henhold til inngått avtale med OneCall.


Ca. to måneder senere mottok jeg imidlertid et tilsvarende krav fra IPLink, om at de hadde krav på det utstyret som nå var oversendt til NextGenTel. Da jeg forklarts saken for dem, mente de at det hele var min feil og at jeg måtte kontakte NextGenTel for å skaffe utstyret tilbake, eventuelt betale for det. Jeg var uenig i dette og nektet å betale. IPLink sendte derfor saken til inkasso, (hvilket de ikke har anledning til siden kravet er omstridt) - og har senere varslet at de vil gå til sak. "Time will show".


Etter mitt syn er IPLink et drittselskap som en bør holde seg langt unna.

Les flere anmeldelser av IPLink her!

2 kommentarer:

Zacharias Neubauer sa...

Som tidligere ansatt i dette selskapet, kan jeg bekrefte at de ikke har rutiner eller oversikt i det heletatt. Det er 1,5 personer som jobber med faktura og 1 person som jobbet med adaptere (til vedkommende ble sparket pga uenighet med ledelsen). De har en arrogant holdning til deg som kunde når det gjelder utstyr. De må kunne dokumentere at du har godtatt avtalen og at adapteret er et leasing adapter. Vanligvis blir det dokumentert med at du har hatt trafikk på abonnementet ditt. Men de har ikke lov til å lagre din ringehistorikk for mer enn maks 3 måneder. Hvis de har dokumentasjon som viser at du har benyttet abonnemetet lengre tilbake i tid enn dette, bryter de med regler fra post & teletilsynet.
De har lagret all data for alle sine kunder siden 2006 (også før når du var onecall kunde, da det var de som driftet dette) dette til tross for at de ikke har lov til det. Jeg har meldt denne saken til datatilsynet og post og teletilsynet.
Når det så er sagt, har de svært dårlig dokumentasjon på hvilke adaptere osv som er blitt utlevert til hvilke kunder. Mye av systemet måtte jeg bygge opp etter at iplink offisielt overtok kundene til onecall i 2008.
Det som lagres er når et adapter er koblet opp, og hvilken ip det er koblet opp fra. Dette systemet kom på plass rundt apr 2009. Men siden det var svært mye data som manglet, var det alltid en del adaptere som prøvde å koble seg opp, uten av i klarte å identifisere eier av utstyret.

Så mitt råd er: Be om dokumentasjon på at du har hatt dette adapteret og at det tilhører de. Gå gjennom avtalen du hadde med onecall, for å se om det står noe om at adapteret er onecall sin eiendom og skal returneres når abonnementet avsluttes.
Inkassoselskapet deres heter conecto. Ta en prat med de.
Du kan også forsøke å snakke med kjersti Hagel. Hun er en "enkel" medarbeider på faktura, som er kona til eieren og har dermed temmelige frie tøyler til å gjøre det hun vil. Hun er svært ofte veldig lett å godsnakke og overbevise din side av saken.

Jeg håper du får dette til og er villig til å hjelpe deg så godt jeg kan. Da disse er noen dritsekker og de har gjort det de kan for å ødelegge min videre karriere, etter at jeg sa opp jobben i fjor-høst.

Nilse Johan sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.